Pengalaman Menyusu 5 Anak Selama 11 Tahun

 Bismillahirrahmanirrahim 

Kisah Testimoni Shaklee saya bersama Set Penyusuan Shaklee

Alhamdulillah genap sudah 2 tahun umur anak kelima, A'isya Marissa pada bulan Februari lepas. Syukur juga berjaya wean of pada umurnya 2 tahun 3 bulan. 



Agak sukar sebenarnya nak wean off, sebab ibu berlengah bahawa dialah bongsu terakhir kami. Jadi, emotional attachment tu agak kuat. Teruja nak wean off. Namun dalam masa yang sama, sedih sebab perjuangan penyusuan yang bakal berakhir. Emosi sungguh ibu hehe.

Sungguh tidak sangka, selama 11 tahun berada dalam fasa mengandung, bersalin dan menyusukan kelima- lima anak kami. Perjalanannya tidaklah mudah. Namun, tidak juga sesukar mana. 




Dalam perjuangan penyusuan, ibu kena pasakkan niat yang betul dan percaya pada diri sendiri yang kita mampu untuk menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya sehinggalah usia bayi 2 tahun. 

Alhamdulillah, kelima- lima anak berjaya eksklusif breastfeeding selama 6 bulan malah lebih lagi dari setahun. Walaupun ibu mengalami fasa berkerja, bekerja sambil belajar sepenuh masa semasa anak kedua dan menjadi suribisnes sepenuhnya pada tahun 2018 sehingga kini. 

Syukur sangat berjumpa dengan Set Penyusuan Shaklee sejak tahun 2012, ketika menyusukan anak pertama. Serius ibu cakap, Set Penyusuan Shaklee la yang banyak membantu dalam setiap masalah penyusuan ibu. 

Fokus utama adalah mempersiapkan diri ibu dari segi fizikal, mental dan emosi untuk menyusukan anak. Penuhi segala lompang nutrisi supaya ibu senantiasa dalam keadaan tenang, mempunyai mood yang baik supaya hasil penyusuan lebih berkualiti. 

Alhamdulillah segala masalah ibu cepat penat, kurang bertenaga, masalah insomnia, masalah bengkak susu, masalah susu cair, masalah sakit belakang, and the list goes on...you name it. Semuanya dibantu dengan ikhtiar Set Penyusuan Shaklee. 

Atas izinNya, Set Penyusuan Shaklee memang menjadi peneman setia kepada perjuangan 11 tahun ibu. Itulah kenapa masih setia dengan Shaklee sejak 2012 sehingga kini. Tak cari yang lain dah. 

Bonusnya, Alhamdulillah berat badan tetap maintain dari sebelum kahwin. Rata- rata, kalau jumpa orang di luar sana, semuanya tak sangka yang ibu sudah punya anak lima. Di katanya, ibu awet muda, macam baru menginjak umur 30an. 

Haza min fadhli Rabbi. Segala puji hanya bagi Allah. 

Buat semua para bakal ibu di luar sana, gali ilmu penyusuan sedalamnya, dapatkan sokongan dan pengalaman dari ibu lain, raikan pendapat mereka dan cuba bereksperimentasi dengan diri sendiri. 

Ikhtiar sehabis baik, mohon sokongan dari suami, ini sangat penting.

Di antara tips berjaya penyusuan ;

1. Pasang niat dan matlamat yang jelas. 

2. Pelajari dan patuhi konsep "demand & supply".

3. Berani mencuba pelbagai cara. Belajar ilmu penyusuan dari bahan ilmiah dan pengalaman orang lain. 

4. Cari solusi pada setiap masalah penyusuan dengan cepat dan jangan bertangguh. Kelak masalah itu akan menjadi lebih besar. 

5. Ikhtiar dengan Set Penyusuan Shaklee. 😉

6. Percaya diri dan mohon sokongan suami. 




Nak dapatkan Set Penyusuan Shaklee, boleh je hubungi Mas ye. 


Nak dapatkan nasihat dan berkongsi pengalaman penyusuan pun, amatlah dialukan. Mas sedia membantu. Inshaa Allah. 

Salam Sayang, 

MAS 013.634.1955


#nextlevelblogging

#shakleetriumph2023

#shakleethrive2023

#pengedarshakleeshahalam


Comments

Popular posts from this blog

Set Kurus Shaklee : Antara Realiti atau Fantasi?

Motivasi buat Diriku dan Dirimu